Головна сторінка Новини
Митрополит Іларіон: під виглядом лікування розколу Патр…

Митрополит Іларіон: під виглядом лікування розколу Патріарх Варфоломій його легалізував

13 листопада 2021 року у передачі «Церква і світ», що виходить на каналі «Росія 24» у суботу та неділю, голова Відділу зовнішніх церковних зв'язків Московського Патріархату митрополит Волоколамський Іларіон відповів на питання ведучої Катерини Грачової та телеглядачів.

К. Грачова: Добрий день! Це програма «Церква і світ» на телеканалі «Росія 24», де по вихідних ми ставимо питання голові Відділу зовнішніх церковних зв'язків Московського Патріархату митрополиту Волоколамському Іларіону. Вітаю Вас, владико!

Митрополит Іларіон: Вітаю Вас, Катерино! Доброго дня, дорогі брати і сестри!

К. Грачова: Хотілося б традиційно розпочати з теми пандемії коронавірусу. Зі Сполучених Штатів Америки прийшла новина: там вводять вакцинацію для дітей віком від 5 до 11 років. Деякі штати, як я розумію, вже активно обговорюють пропозицію зробити вакцинацію обов'язковою, щоб діти взагалі могли увійти до будівлі школи. Лідери «Великої двадцятки» під час саміту в Італії, я пам'ятаю, заявляли такі амбітні цифри, що 70 відсотків громадян Євросоюзу буде вакциновано вже до середини наступного року. Володимир Путін парирує на ці гучні заяви, що вони всіх вакцинують, а держави Заходу не готові до визнання вакцин одна одною через недобросовісну конкуренцію та протекціонізм. Ви погоджуєтесь з президентом, що це недобросовісна конкуренція? Взагалі, як Вам здається, ця ситуація може тривати вічно?

Митрополит Іларіон: Я згоден із президентом. Думаю, що невизнання вакцин створюватиме все більше і більше труднощів. Я бачу в цьому виключно політичну кон'юнктуру, тому що російська вакцина нічим не гірша за західні, але це використовується для додаткового тиску на Росію, щоб Росія опинилася в ізоляції, зокрема й за епідемічними показниками. Немає жодних об'єктивних причин для того, щоби не визнавати російські вакцини. Є лише політична кон'юнктура.

Якщо говорити про вакцинацію дітей, то я думаю, що для США це назріле питання. Мені здається, якщо у нашій Вітчизні вакцинація йтиме такими темпами, як зараз, то й ми теж до цього прийдемо. Адже відомо, що діти є переносниками інфекції, вірусів. Як правило, якщо в сім'ї занедужує дитина, то потім занедужує і дорослий. Це стосується не лише коронавірусу, а й звичайних сезонних застудних захворювань. А ми зараз бачимо, що й діти теж хворіють на коронавірус, дитячі лікарні переповнені. Є ситуації, коли люди не можуть помістити дитину до лікарні, бо вони переповнені дітьми, хворими на коронавірус. З цим треба щось робити, і чим швидше ми почнемо цим займатися, тим краще. І, звичайно, необхідно активізувати кампанію щеплення.

Ви знаєте, що була така страшна хвороба – віспа, яка забирала мільйони людей. В одному лише XX столітті 300 мільйонів людей загинули від цієї хвороби, а зараз на неї не хворіє ніхто. Чому? Тому що була винайдена вакцина, людей масово вакцинували і хвороба зникла. У дореволюційній Росії була навіть така державна нагорода – медаль «За щеплення віспи», причому нею нагороджувалися лікарі та священнослужителі, бо вони також прищеплювали населення. Наприклад, святитель Інокентій (Веніамінів), коли служив на Алясці, відвідував алеутські села і власноруч робив щеплення, тим самим рятуючи життя людей.

К. Грачова: Як цікаво, я цього не знала. Владико, якщо ми вже розпочали програму з теми Америки, я б хотіла поговорити про Джо Байдена, його візит до Ватикану і зустріч з Папою Римським Франциском. Ми знаємо, що глава Білого дому підтримує аборти, за що його засуджують багато католиків. Він заявив, що після аудієнції Папа назвав його «хорошим католиком» та дозволив йому причащатися. Офіційної заяви Ватикану про це не було. Ви вірите, що таке можливе?

Митрополит Іларіон: Існує певний дипломатичний протокол, який, наскільки мені відомо, не дозволяє одному учаснику переговорів озвучувати те, що сказав чи нібито сказав інший учасник переговорів. Наприклад, якщо я зустрічаюся з Папою Римським або іншою офіційною особою, і ми робимо повідомлення, яке не погоджено з цією особою, то я в ньому розповідаю тільки про те, що я сказав, але я ніколи не говорю, що мені сказав співрозмовник, тому що це його право – озвучити це чи не озвучити.

Тут же, крім того, що президент США порушив загальноприйнятий і загальновідомий дипломатичний протокол, він ще й поставив у незручну ситуацію Ватикан, тому що було офіційне комюніке про цю зустріч: у ньому говорилося, що зустріч була присвячена темі клімату і нічого не сказано про те, що Папа якось хвалив Байдена чи що він дозволив йому причащатися. А якщо щось між ними і було сказано віч-на-віч, то, напевно, це не те, що слід оприлюднювати.

Що стосується невідповідності між приналежністю Байдена до католицької віри і тим, що він говорить на захист абортів, то ця тема всім відома і ми з Вами вже обговорювали її в нашій передачі.

К. Грачова: Популярний телеведучий, актор Олександр Гудков знявся в черговому ролику з хештегом «нестерпне стерпне», в якому порушує тему того, що в сучасній державі як мінімум нецивілізовано мати тіло незахованого лідера в самому центрі столиці. Під цим роликом дуже багато коментарів, він зараз широко обговорюється і взагалі тема поховання Леніна стала популярною серед молодого покоління, чого раніше не було. Як Вам здається, чи це призведе до того, що Леніна винесуть з мавзолею?

Митрополит Іларіон: Я навіть не сумніваюся, що рано чи пізно Леніна винесуть з мавзолею, бо набальзамоване тіло, що лежить у самому центрі столиці, – це справді пережиток минулого. Але Ви знаєте, що Ленін має дуже багато шанувальників. Щоразу, коли піднімається дискусія про перепоховання Леніна, від нашої комуністичної партії виступають спікери і стають на захист цього мертвого тіла. Коли перепоховання відбудеться, важко зараз передбачити, але принаймні це не поколінна історія.

Є уявлення, що Леніна захищають представники старшого покоління, а молодь проти, але це не зовсім так. Серед представників старшого покоління дуже багато людей, які ні за радянських часів, ні зараз не схвалюють те, що цей труп знаходиться на Червоній площі. І серед молоді є ті, які до цього взагалі байдужі, є ті, котрим це цікаво і які це схвалюють та ті, які не схвалюють. Тому зрештою йдеться про якусь світоглядну суперечку. Але я сподіваюся, що таки буде знайдено консенсус і тіло буде поховано, при цьому ті, хто шанує цього політичного діяча, зможуть продовжувати його шанувати.

К. Грачова: Владико, не можу не попросити Вас прокоментувати гучні заяви Патріарха Константинопольського, які він зробив днями під час свого візиту до США. Русофобські заяви на адресу Росії та керівництва нашої країни, які лунають від політиків, вже давно нікого не дивують, але почути з вуст Патріарха Константинопольського заяву (це я ще м'який переклад наводжу): «Мені начхати на те, що Руська Православна Церква виключила моє ім'я з диптихів. Ці невдячні росіяни, котрі не пам'ятають, що прийняли світло православної віри з Константинополя»... Байдена, до речі, він назвав «наш президент». Як на такі заяви реагує його православна паства у Греції?

Митрополит Іларіон: Ті, перед ким він виступав (це була грецька діаспора Америки), відреагували дуже позитивно: сміялися та аплодували. Але треба розуміти, в якому контексті він виступав і хто були його слухачі – це ті самі люди, які спонсорують його діяльність з руйнування світового Православ'я, руйнування Руської Православної Церкви. Те, що йому начхати на Руську Православну Церкву, і раніше мало стати очевидним, але раніше він це приховував, а тепер навіть не приховує.

Звинувачувати нас у невдячності за те, що нібито ми не пам'ятаємо, звідки отримали православну віру? Ми чудово пам'ятаємо, звідки отримали православну віру – з Константинополя, але тільки Патріарх Варфоломій взагалі не брав участі у цьому. Від нього ми не отримали ані православної віри, ані чогось ще доброго. Ми від нього отримали розкол, який він учинив прямо на канонічній території нашої Церкви. Під виглядом лікування розколу він його легалізував, а тепер намагається всіх примусити до того, щоб його беззаконне та антиканонічне діяння визнали. Ні ми, ні інші Помісні Церкви це не визнаємо, окрім кількох Церков, які це визнали під його тиском. Він називає себе старшим братом – хай їм і буде старшим братом. А нам не потрібен такий «старший брат», якому начхати на нас, на православні канони та на православну єдність.

К. Грачова: Дякую, владико, що прокоментували ці новини.

Митрополит Іларіон: Дякую, Катерино.

У другій частині передачі митрополит Іларіон відповів на запитання телеглядачів, які надійшли на сайт програми «Церква і світ».

Питання: Владико, я поки що стою тільки на початку шляху до віри. Читаю Євангеліє щодня, намагаюся жити за заповідями, як я їх засвоїв зараз, але переступити поріг церкви для мене все ще важко. Невже всі ці зовнішні атрибути потрібні мені як віруючій людині? Хіба саме в цих діях є церковна молитва? (Далі перераховуються дії: люди ставлять свічки, хрестяться, прикладаються до ікон тощо).

Митрополит Іларіон: Релігійність – це не лише світогляд та переконаність у існуванні Бога. З точки зору Православної Церкви, релігійність передбачає членство у конкретній церковній громаді, тобто людина, яка стає членом Церкви, вступає до сім'ї. Як і у будь-якій сім'ї, у ній є свої правила, закони та встановлення. Людина у церкві підпорядковується тому порядку, що склався протягом століть. Якщо вам чомусь у храмі некомфортно, то, можливо, це пов'язано саме з тим, що Ви знаходитесь на початковому етапі Вашого шляху до віри, але зрештою, я сподіваюся, Ви прийдете до того, що полюбите і церкву, та богослужіння.

Ще дуже багато залежить від того, розумієте Ви сенс того, що відбувається в церкві, чи ні. Якщо Вам здається, що це лише якісь суєтні та непотрібні дії, значить, мабуть, Ви не розумієте сенсу того, що відбувається за богослужінням, для чого воно взагалі існує, чому воно так, а не інакше оформлене, чому в церкві є іконостас, розписи на стінах, чому співає хор. Щоб усе це зрозуміти, потрібно або спочатку полюбити богослужіння, а потім вивчати, або навпаки спочатку вивчити, а в процесі вивчення полюбити. Нині є дуже багато літератури, присвяченої православному богослужінню. Я раджу Вам познайомитися з нею, і тоді Ви або спочатку дізнаєтесь, а потім полюбите службу, або, навпаки, спочатку полюбите її, а потім дізнаєтесь.

Питання: Ваше Високопреосвященство, майже в кожній передачі, Ви говорите про необхідність вакцинації. Але ще до початку масової кампанії щеплення такі відомі люди, як Микита Міхалков, Вікторія Боня та багато інших залякали величезну частину населення. Тим самим ці люди хоч і побічно, але винні у смерті людей від коронавірусу. Чому ніхто не притягнув їх до відповідальності за поширення хибної інформації?

Митрополит Іларіон: Я не можу нічого сказати про Вікторію Боню, не знайомий із її заявами. Щодо Микити Михалкова, то він у квітні цього року щепився і розповів про це засобам масової інформації, тому цей факт широко відомий. А те, що взагалі поширюється дуже багато хибної інформації про вакцинацію та коронавірус, це, звичайно, дуже сумне явище нашого часу. Я сподіваюся, що ті, хто розповсюджують неправдиву інформацію, понесуть за це відповідне покарання.

Питання: Ваше Високопреосвященство, я уважно дивлюся Ваші передачі і відзначаю для себе, як Ви спокійно та розважливо відповідаєте на складні, а часом і досить різкі питання телеглядачів. Саме такого стилю поведінки я намагаюся дотримуватись при спілкуванні з колегами по роботі, майже всі з яких атеїсти. Я не приховую, що я людина віруюча, на моєму робочому столі стоять ікони, а в спілкуванні чи листуванні можу процитувати Євангеліє і згадати Господа. Питання наступне: чи це доречно у світському атеїстичному суспільстві?

Митрополит Іларіон: Я думаю, що суспільство у нас буде таким, яким ми з вами його створимо. Якщо ми хочемо, щоб воно було світським та атеїстичним, давайте заховаємо наші ікони, хрестики, самі заховаємось у нірки і сидітимемо, як сиділи за радянської влади, коли Церква була офіційно дозволена, а фактично перебувала під забороною. У нас зараз все-таки суспільство не світське і не атеїстичне, а, як тепер заведено говорити, багатополярне, толерантне та демократичне. Це означає, що кожна людина може не лише мати якісь переконання, а й має право відкрито сповідувати їх.

Згадайте слова Христа: «Кожного, хто визнає Мене перед людьми, того визнаю і Я перед Отцем Моїм Небесним; а хто відречеться від Мене перед людьми, зречуся того і Я перед Отцем Моїм Небесним» (Мф. 10.32). Про що тут говорить Христос? Про те, що ми покликані сповідувати Його не тільки в наших серцях, у наших кімнатах чи келіях, замкнувши двері на ключ, а й у публічному просторі, у спілкуванні з іншими людьми. Боятися цього не потрібно. Не треба, звісно, ​​нікому й нав'язувати свою віру, бути нав'язливим, наполегливим. Якщо відчуваєте, що людина не хоче Вас слухати, то не говоріть з нею на релігійні теми, але прибирати зі столу ікони тільки тому, що комусь це може не сподобатися, зовсім не слід.

Запитання: Скажіть, будь ласка, чи можу я бути допущена до причастя, якщо живу у цивільному шлюбі і не вінчана?

Митрополит Іларіон: Це залежить від того, що Ви розумієте під шлюбом. Нині вираз «цивільний шлюб» вживається у двох сенсах. Якщо йдеться про шлюб, який зареєстрований у РАГСі, але з якихось причин (наприклад, тому що чоловік невіруючий), ви не можете повінчатися, тоді жодних перешкод для того, щоб ви причащалися, немає. Якщо під громадянським шлюбом розуміється незареєстроване співжиття (а в наш час цей вислів чомусь часто застосовують саме стосовно незареєстрованого співжиття), тоді Ви не повинні бути допущені до причастя доти, доки не зареєструєте свій шлюб.

Православна Церква вважає повноцінним шлюбом той, який освячений таїнством вінчання. Але бувають ситуації, коли такий шлюб не може бути освячений таїнством вінчання, наприклад, якщо одна із сторін у шлюбі не належить до православної віри. У цьому випадку діє правило, сформульоване ще апостолом Павлом: «Невіруючий чоловік освячується дружиною віруючою, і дружина невіруюча освячується чоловіком віруючим» (1 Кор. 7.14).

На цій цитаті з апостола Павла я хотів би закінчити нашу сьогоднішню передачу.

Бережіть себе, бережіть своїх близьких і нехай береже вас усіх Господь.

Поділитися:
Вітання Святішого Патріарха Кирила Патріарху-Католикосові Ефіопії з 80-річчям від дня народження

23.01.2022

Вітання Святішого Патріарха Кирила Предстоятелеві Сербської Православної Церкви з днем ​​хресної слави

20.01.2022

Святіший Патріарх Кирил: Ми виступатимемо на захист Єрусалимського Патріархату

07.01.2022

Різдвяне послання Патріарха Московського і всієї Русі КИРИЛА

06.01.2022

Вітання Святішого Патріарха Кирила Папі Римському Франциску з 85-річчям від дня народження

17.12.2021

Відеозвернення Святішого Патріарха Кирила до жителів Казахстану

16.12.2021

У день пам'яті благовірного князя Олександра Невського Предстоятель Руської Церкви звершив Літургію у Храмі Христа Спасителя в Москві

06.12.2021

Голова ВЗЦЗ прокоментував повідомлення ЗМІ щодо можливості зустрічі Святішого Патріарха Кирила з Папою Римським Франциском

06.12.2021

Святіший Патріарх Кирил звершив панахиду у тринадцяту річницю від дня кончини Святішого Патріарха Алексія II

05.12.2021

Святіший Патріарх Кирил провів зустріч із представниками Координаційного комітету з заохочення соціальних та інших ініціатив під егідою Церкви та Ради Фонду підтримки християнської культури і спадщини

30.11.2021

Відбулася зустріч Святішого Патріарха Кирила з послом Румунії в Росії

30.11.2021

Глави та представники Давніх Східних Церков привітали Святішого Патріарха Московського та всієї Русі Кирила з 75-річчям від дня народження

27.11.2021

Відбулася зустріч Святішого Патріарха Кирила з головою Сенату Парламенту Республіки Казахстан М.С. Ашимбаєвим

25.11.2021

З 75-річчям Святішого Патріарха Кирила привітали міжхристиянські організації та міжнародні благодійні фонди

24.11.2021

Патріарх Кирил: Патріарх Варфоломій вважає себе не першим серед рівних, а першим над усіма іншими

20.11.2021

Митрополит Іларіон: для визнання справжності «єкатеринбурзьких останків» потрібне соборне рішення Церкви

24.01.2022

Митрополит Іларіон привітав Патріарха-Католикоса Ефіопії Абуну Матфія з 80-річчям від дня народження

23.01.2022

Блаженніший Митрополит усієї Америки та Канади Тихон привітав митрополита Волоколамського Іларіона з 20-річчям архієрейської хіротонії

22.01.2022

Голова ВЗЦЗ привітав Святішого Патріарха Сербського Порфирія з днем ​​хресної слави

20.01.2022

Голова ВЗЦЗ: у ситуації конфронтації між Росією та США будь-які поступки свідчать про готовність сторін рухатися назустріч

17.01.2022

Голова ВЗЦЗ дав оцінку першому етапу переговорів представників РФ та Заходу щодо безпеки

16.01.2022

Митрополит Іларіон: Православ'я в Казахстані – традиційна конфесія, яку сповідують кілька мільйонів людей

16.01.2022

Митрополит Іларіон: Церква та традиційні конфесії зробили все можливе для умиротворення ситуації в Казахстані

16.01.2022

У двадцяту річницю своєї архієрейської хіротонії голова ВЗЦЗ звершив Літургію в московському храмі на честь ікони Божої Матері «Всіх скорботних Радість»

14.01.2022

Голова ВЗЦЗ зустрівся з Предстоятелем Вірменської Католицької Церкви

10.01.2022

Митрополит Іларіон вручив секретареві ВЗЦЗ з міжправославних відносин державну нагороду

10.01.2022

Митрополит Волоколамський Іларіон: віримо, що соборним розумом Церкви розкол може бути вилікуваний

02.01.2022

Митрополит Іларіон: дві найбільші християнські Церкви повинні взаємодіяти – це веління часу

28.12.2021

Відбулося засідання Комісії у справах старообрядних парафій та взаємодії зі старообрядництвом

27.12.2021

Митрополит Іларіон привітав заступника голови ВЗЦЗ протоієрея Миколая Балашова з 65-річчям

27.12.2021

Митрополит Іларіон: Ми віримо, що ангели присутні у нашому повсякденному житті

21.11.2021

Митрополит Іларіон: Господь заповідав нам любити кожну людину

31.10.2021

Голова ВЗЦЗ звершив Літургію в храмі Покрови Пресвятої Богородиці в Рубцові

17.10.2021

Митрополит Іларіон: в день Покрови Пресвятої Богородиці ми прославляємо небесне заступництво Матері Божої

14.10.2021

Голова ВЗЦЗ звершив Літургію в престольне свято московського храму свв. мучеників Михайла і Федора на Чернігівському подвір'ї

03.10.2021

Митрополит Іларіон очолив престольне свято академічного храму Загальноцерковної аспірантури

11.09.2021

Митрополит Іларіон: Святість - це постійне прагнення наслідувати Господу Ісусу Христу

27.06.2021

Митрополит Іларіон: За будь-яких обставин життя зберігаймо вірність Господу Ісусу Христу

19.03.2021

Митрополит Іларіон: Господь завжди дає нам можливість проявити свої здібності

24.01.2021

Митрополит Іларіон: Господь наповнив води Йордану Своєю Божественною присутністю, щоби в них омивалися гріхи людські

19.01.2021

Зворотній зв'язок

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення

Надіслати звернення
Рус Укр Eng Deu Ελλ Fra Ita Бълг ქარ Срп Rom عرب